Select Page

Telur yang tidak dibasuh masih mempunyai salutan lapisan pelindung dan ia selamat untuk disimpan

Telur yang tidak dibasuh masih mempunyai salutan lapisan pelindung dan ia selamat untuk disimpan

Ramai antara kita yang cuci telur sebelum dijual atau sebelum disimpan supaya ia nampak bersih dan lebih selamat.
 
Tetapi dengan membasuh telur ia akan menyebabkan pori-pori terbuka sekaligus terdedah kepada jangkitan bakteria semasa tempoh penyimpanan
 
Jadi, cucilah telur masa kita nak memasak, bukan selepas kita beli telur di pasar
 
Lumrah kehidupan manusia memang tak terlepas daripada buat silap
 
Dalam bab basuh telur pun ramai yang tersilap, apatah lagi dalam bab mendidik anak-anak
 
Dalam bab parenting ni kita kena ada ilmu yang betul. Tak cukup sekadar ikut-ikut orang atau guna ilmu agak-agak. Nanti hasilnya pun ikut-ikutan dan agak-agak juga
 
Kalau tak ada imu yang betul, kita akan buat silap dan kesilapan itu mungkin akan buat merosakkan masa depan anak-anak yang hujungnya nanti menyusahkan kita balik.
 
Malah kita juga kena menjawab dengan Allah di sana nanti.
 
Kini dengan Teknologi Minda terkini iaitu MOTS, ibubapa boleh perbetulkan kesilapan lalu. MOTS boleh bantu anak yang lemah dalam pelajaran jadi cemerlang.
 
MOTS boleh ubah imej diri anak yang negatif jadi positif dalam masa yang singkat hanya dengan menonton video.
 
MOTS boleh mantapkan jati diri anak-anak. MOTS direka khas untuk pelajar berusia 8 hingga 18 tahun.

Info Lanjut MOTS, layari

http://www.superneuron.my/

Seramai 177 pelajar sekolah menengah di Johor dikesan positif dadah

Seramai 177 Pelajar Sekolah Menengah Di Johor Dikesan Positif Dadah

Menurut laporan akhbar Sinar Harian bertarikh 12 Sept 2020, seramai 177 pelajar sekolah menengah di Johor dikesan positif dadah hasil ujian saringan air kencing dilaksanakan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK)

Menurut Mazlan, Exco Pendidikan, Penerangan, Warisan dan Budaya negeri, jumlah itu dikesan hasil ujian saringan yang dijalankan terhadap 10,132 pelajar Tingkatan Empat dan Lima dari 280 buah sekolah seluruh negeri oleh AADK sejak awal

Pelajar yang mudah terjebak ialah pelajar yang agresif, berani (tak bertempat) dan mempunyai latar belakang keluarga bermasalah

Pengaruh rakan sebaya adalah faktor utama yang mendorong pelajar mencuba dadah

Imej diri positif dan jati diri yang kukuh boleh menjadi benteng menyelamatkan pelajar daripada dadah

Imej diri negatif serta jati diri yang rapuh menjadikan pelajar mudah terpengaruh dengan rakan sebaya yang mengambil dadah

Imej diri memainkan peranan yang amat penting dalam pemilihan kawan

Pelajar yang memiliki imej diri negatif akan mudah berkawan dengan pelajar yang memiliki imej diri yang sama

Sebaliknya pelajar yang memiliki imej diri positif akan tertarik untuk berkawan dan bergaul dgn pelajar yg memilki imej diri positif

Seperti kata pepatah, mencegah itu lebih baik daripada mengubati

Untuk mencegah anak-anak daripada dadah, ibubapa disarankan agar menggunakan ketajaman lidah mereka untuk membina imej diri positif anak-anak sejak dari kecil.

Ini kerana kata-kata yang keluar dari mulut ibubapa sangat berpengaruh dalam membentuk imej diri anak-anak

Kini terdapat Teknologi Minda terkini iaitu MOTS yang boleh mengubah imej diri negatif anak-anak menjadi positif. Ia mudah digunakan dan kesannya pantas. MOTS juga boleh mengukuhkan jati diri anak-anak dengan hanya menonton video MOTS. 

Info Lanjut MOTS, layari

http://www.superneuron.my/

Ramai Yang Tak Tahu Air Liur Boleh Buat Anak Jadi Sihat Dan Bijak

Ramai Yang Tak Tahu Air Liur Boleh Buat Anak Jadi Sihat Dan Bijak

YA ALLAH BUDAK BERTUAH NI!
KENAPA KAMU SIRAM ANAK-ANAK AYAM TU!!!!

Jerit Mak Minah kepada anak bongsunya Shalihin.

Kenapa orang dulu-dulu kalau marah anak-anak suka sebut perkataan BERTUAH?

Rupa-rupanya, berdasarkan ilmu Psikologi dan Neurosains, manusia akan bertindak berdasarkan Imej Diri

Kalau imej dirinya positif maka sikap, perbuatan dan hasilnya akan positif dan begitulah sebaliknya.

Sebab itu penting sangat-sangat mak ayah jaga lidah tu!

Cikgu-Cikgu kat tadika dan sekolah pun…hati-hati dgn lidahmu

Lidah memang sangat tajam. Seperti kata Imam Ghazali kepada anak muridnya “Yang paling tajam di Dunia ini ialah lidah”

Lidah makayah boleh buat anak jadi sihat dan boleh buat anak jatuh sakit!

Seorang anak boleh jadi baik, rajin, bijak dan cemerlang dalam pelajaran asbab lidah

Seorang anak boleh jadi degil, nakal, lemah matematik dan corot dalam kelas asbab lidah

Fasa paling kritikal untuk sangat berhati-hati dengan lidah ialah fasa *Golden Ages* iaitu ketika anak berusia antara 0 hingga 7 tahun

Kenapa? Sebab dalam fasa ini, budak tu belum berakal

Dalam bahasa sainsnya, conscious mind budak tu belum terbentuk lagi. Maksudnya otak dia belum ada Filter. Maka apa sahaja yg dikata pada budak tu, 100% akan masuk tanpa tapisan, terus terbenam dalam Subconscious Mind anak. Masuk terus dlm operating sistem anak tu

Jadi…
Jadi…
Jadinya…

Wahai para ibubapa dan para pendidik, gunakan ketajaman lidahmu itu untuk mencantikkan imej diri anak-anakmu dan anak-anak muridmu

Kerana imej diri yg cantik akan melahirkan sikap, perangai, tabiat perbuatan dan hasil yg cantik

Kini ada Teknologi Minda Terkini iaitu MOTS yang boleh mengubah imej diri anak dgn mudah dan pantas

Semudah bagi anak tonton video. Selesai menonton, Imej diri negatif terus bertukar jadi positif!

Info Lanjut MOTS, layari

http://www.superneuron.my/

Tips Nak Anak Mudah Dengar Kata. Suruh Sekali Terus Buat

Tips Nak Anak Mudah Dengar Kata. Suruh Sekali Terus Buat

“Masalah anak saya susah bangun pagi. Alhamdulillah, selepas guna teknik ni anak dah mudah bangun. Kejut sekali jer”

(Pn Faridah, Ampang KL)

Ramai mak ayah tahu atau pernah dengar teknik ni tapi tak ramai yg percaya dan buat.

Teknik ni sebenarnya mudah je. Amalkan waktu malam sebelum anak tidur.

Caranya? Waktu anak tengah mamai nak tidur tu, bisikkan di telinganya kata-kata yg anda nak dia jadi dan buat

Cthnya: “Abg anak mama yg rajin solat. Masuk waktu terus solat”

Waktu tengah mamai tu, otak dia berada pada alpha state

Pada state alpha ni, *pintu* yg memisahkan antara *minda sedar dan minda bawah sedar* akan terbuka.

Jadi…kata-kata yg anda bisikkan tadi dapat *masuk dan meresap* ke dalam minda bawah sedar yg merupakan OPERATING SYSTEM diri anak anda

Bila kata-kata tadi berjaya masuk dan meresap ke dlm minda bawah sedar, secara automatik ia akan mengubah sikap, perangai dan tindakan anak tanpa dia sedar

Cubalah ! InsyaAllah anda boleh nampak hasilnya dalam masa yg singkat

Tapi Jika anda nak teknik yg lagi power, anda boleh cuba Teknologi Minda Terkini iaitu MOTS

MOTS akan transform anak jadi cemerlang dlm masa yg singkat.

MOTS sesuai utk ibubapa yg sibuk. Hanya perlu bg anak tonton MOTS.

Info Lanjut MOTS, layari

http://www.superneuron.my/

Ada Apa Dalam Ikan Sampai Doktor Ini Sanggup Tak Makan?

Ada Apa Pada Dalam Ikan Sampai Doktor Ini Sanggup Tak Makan Ikan?

Rupanya Tun Doktor Mahathir memang tak makan ikan sejak kecil (kecuali ikan bilis dan ikan masin).

.
.
.
Sebenarnya bukan sebab ikan tak bagus tapi sebab minda beliau telah diprogram sejak kecil untuk tidak suka pada ikan.

.
.
Begitu mudah minda beliau diprogramkan dgn tiga perkataan sahaja iaitu

🔴IKAN 🔴ADA 🔴CACING
.
.
Ya, inilah tiga perkataan yang keluar drpd mulut ibunya yang menjadikan Tun M langsung tak makan ikan sepanjang hidupnya.

==>Inilah yg dinamakan MIND PROGRAMMING.

Sebenarnya bukan Tun M sahaja yang diprogramkan sejak kecil. Ramai anak-anak yang kurang menyerlah, kurang cemerlang dalam pelajaran, mereka juga telah diprogram dengan perkataan dan ayat negatif ketika kecil, terutamanya ketika GOLDEN AGES iaitu antara umur 0-7 tahun
.
.

Programming yang negatif terbukti menyekat potensi sebenar anak-anak untuk menyerlah dan cemerlang.
.
.
Kini dengan penemuan Teknologi Minda Terkini iaitu MOTS, ibubapa boleh ‘Reprogram’ minda anak dgn mudah dan pantas secara online.
.
.
Sesungguhnya kecemerlangan anak-anak dalam pelajaran dan kehidupan bermula daripada Minda Yang Positif.
Klik Untuk Info lanjut mengenai MOTS.
www.superneuron.my