Select Page

PUNCA SEBENAR ANAK JADI NEGATIF

PUNCA SEBENAR ANAK JADI NEGATIF


Jgn biarkan benda ini terus meracun potensi anak-anak kita. Ramai yg tak tahu dan tak sedar sebab benda ini halus, tak nampak dgn mata kasar.

Ini Kes Sebenar
————————-
Faiz dapat gred D dan E subjek Sains dan Matematik Upsrnya. Selepas menerima keputusan Upsr, secara fitrahnya otak manusia akan buat dua perkara ini:
1. Mencari makna
2. Membuat kesimpulan

Berikut adalah makna & kesimpulan yg Faiz buat (bdsrkan keputusan Upsr nya)

a) Aku tak pandai
b) Otak aku tak hebat macam kawan-kawan yg dapat 6A

MAKNA & KESIMPULAN ini TIDAK BENAR dan BAHAYA pada Faiz!

Sebenarnya Faiz dpt D dan E bukan sebab dia tak pandai, bukan sebab otaknya tak hebat! Atau bukan sebab dia ditakdirkan tak pandai. Tapi sebab sel-sel otak yg proses subjek matematik dan sains banyak yg belum berhubung. Corak jaringan & ikatan di antara neuronnya masih sedikit, masih longgar dan tidak kuat

Ini kerana Faiz selalu tak fokus dlm kelas, malas belajar, malas ulangkaji dan buat latihan. Kerja rumah pun selalu tak siap.Faktor-faktor ini menyebabkan tahap kefahaman, kemahiran dan penguasaan matematik dan sains Faiz masih longgar dan lemah.

Sebab tu masa dlm dewan peperiksaan Faiz banyak buat silap. Bila byk silap banyaklah markah kena potong. Sebab tu Faiz hanya mampu dpt D & E

INILAH FAKTA SEBENAR YANG FAIZ TAK TAHU!

Tapi dgn makna dan kesimpulan yg salah tadi, tanpa disedari Faiz telah membina LIMITING BELIEF dlm dirinya. Dan limiting belief inilah yg MENGUBAH FITRAH Faiz. Jadikan Faiz tak yakin pada diri, malas, tak minat belajar, tak fokus dan asyik buang masa main game, henfon dan buat benda-benda tak berfaedah

Bayangkan kalau Faiz terus bawa limiting belief ini ke sekolah menengah. Bayangkan masa depan Faiz kalau kepercayaan, sikap, perangai, tabiat dan tindakan negatif Faiz tidak diubah.

Kesian Faiz. Dia sebenarnya budak yg hebat dan pandai . Tapi sebab tak tahu, tak faham tentang potensinya Faiz jadi macam tu. Akhirnya, Potensi genius Faiz akan mati dan dibazirkan begitu saja.

Limiting belief ni adalah “Pembunuh Senyap Yang Handal”. Ia seperti mentacap jarum terus ke jantung seekor gajah. Senyap tak berbunyi tapi seekor gajah boleh tumbang dan mati.

Sekarang nampak kan?

BETAPA PENTING nya ibubapa BUAT SESUATU untuk selamatkan anak-anak. Jadi,apa yang boleh kita buat, apa pilihan kita yang ada?

Salah satu cara mudah dan cepat ubah anak ialah guna teknik “Rawat Hati, Reset Otak dan Reporgram Minda”. Teknik ini penting untuk cabut dan buang limiting belief yang berakar dalam minda bawah sedar anak. Buang dan gantikan dengan “Empowering Belief” yang boleh terus ubah kepercayaan, sikap, tabiat, perangai dan tindakan negatif anak kita.

Dengan Empowering Belief, keputusan peperiksaan yg tidak cemerlang TIDAK LAGI MAMPU MERACUN potensi sebenar anak-anak. Sebaliknya,keputusan tak cemerlang tu menjadi api pembakar semangat utk berusaha lebih gigih, tak mudah putus asa dan bersungguh-sungguh utk buktikan mereka juga mampu cemerlang dan capai impian mereka

Limiting Belief ni memang jahat. Ia racun yg membunuh potensi jutaan anak-anak yang fitrahnya mmg dah hebat.

Memetik kata Pakar Psikologi dan Pengasas Accelerated Learning, Dr Georgi Lozanov. “All children are born with the potential for genius. However, the process of growing up, many have been DE-GENIUSED by negative societal norm suggestions”

Ibubapa yang anak-anak ada masalah macam ni kena bertindak segera sebelum keadaan jadi lebih parah. Jgn disebabkan sikap ambil mudah dan suka bertangguh menyebabkan masa depan anak kita jadi kelam.
Jangan sampai kealpaan kita menyusahkan diri sendiri bila bila tua nanti. Jgn sampai hari tua kita nanti diselubungi rasa bersalah yang tak sudah. Seperti kata pepatah Melayu, Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

Teknik Rawat Hati, Reset Otak dan Reprogram Minda kini boleh didapati secara online. Teknik ini dikenali sebagai Motivasi Online Teknik Superneuron (MOTS). Teknik proven success ini telah bantu lebih dua puluh dua ribu pelajar sekolah rendah dan menengah yang lemah dalam pelajaran.

Antara murid yang berjaya dibantu ialah Adik Nurzara, calon Upsr dari Bangi. Nurzara berubah dari Gred E Matematik kepada B dalam masa tiga puluh hari. Elis, calon Spm dr Taiping juga berjaya dibantu. Bygkan drpd tak pernah lulus matematik sejak tingkatan satu, Elis berjaya dpt kredit Math selepas guna teknik ini. Kalau mereka boleh, mengapa anda kita tidak?

Maklumat lanjut, sila tekan link di bawah⬇️⬇️

KLIK DISINI

Misi Mencari Peta Agung

MISI MENCARI PETA AGUNG Alhamdulillah, semasa artikel ini ditulis , misi ni sudah sampai ke siri yg ke 10 Idea ini tercetus semasa PKP.

Semasa dan selepas PKP ramai orang mengalami kesusahan akibat sumber pendapatan yg terjejas teruk Tidak terkecuali, bisnes kami di Superneuron juga terjejas teruk sehingga berbulan langsung tidak ada pendapatan.

Ketika ramai yg susah hati dan merungut menyalahkan keadaan, saya terfikir tentang Penolong sebenar iaitu Allah SWT Jadi sy mendapat idea utk buat sesuatu yg agak luarbiasa yg Allah suka iaitu menyampaikan dakwah dgn cara yg saya mampu buat.

Maka tercetuslah idea MMPA ini. Alhamdulillah bermula dgn sebuah Al Quran…kini sudah sampai ke misi yg ke 10 Dlm MMPA ini kami akan terjah anak-anak di rumah, sampaikan mesej Quran dan hujungnya kami hadiahkan secara personal senaskah Al Quran Tawjid dan terjemahan.

Cikgu Kamil tawar motivasi percuma pelajar atas talian

SHAH ALAM – Lebih dua minggu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan di Malaysia susulan penularan wabak koronavirus (Covid-19), pelbagai bantuan dan sumbangan dihulurkan dalam pelbagai bentuk bagi membantu ramai pihak khususnya pasukan barisan hadapan dan mereka yang terjejas akibat PKP.

Bagaimanapun, berbeza dengan Pengasas Superneuron, Mohd Kamil Idris atau lebih dikenali sebagai Cikgu Kamil, 44, beliau mengambil inisiatif memberikan sokongan motivasi pendidikan berikutan pelajar-pelajar tidak dapat ke sekolah, apatah lagi apabila segelintir mereka tiada dorongan untuk membuat ulang kaji atau latihan sendiri di rumah.

Melalui inisiatif itu, Cikgu Kamil melakukan khidmat masyarakat Superneuron Covid-19 dengan menyediakan platform Motivasi Online Teknik Superneuron (MOTS) secara percuma kepada semua pelajar sehingga 30 April ini yang menyasarkan anak-anak berusia 8 tahun ke atas dan juga sesuai untuk ibu bapa.

“MOTS ini menyediakan motivasi dalam bentuk video bertajuk Software Minda Superneuron berdurasi dua jam yang mengandungi 10 bahagian termasuk soalan.

“Kandungannya menekankan motivasi untuk mendorong seseorang pelajar itu memecahkan tembok penghalang dalam diri, membuang sikap negatif dan percaya mereka juga boleh berjaya jika mempunyai keazaman tinggi,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian hari ini.

Beliau berkata, kandungan dalam MOTS ini juga sudah melalui penyelidikan & pembangunan (R&D) selama tujuh tahun dan ia juga sudah menunjukkan keberkesanan.

“Lebih 22,000 murid sebelum ini sudah memperoleh manfaat daripada teknik ini dan memberi maklum balas positif selepas mereka menghabiskan kesemua bahagian/topik dalam MOTS, malah mereka juga menunjukkan perkembangan lebih baik dalam pelajaran,” katanya.

Katanya, dengan akses motivasi secara percuma yang diberikan itu, beliau berharap ibu bapa dapat memanfaatkan peluang tersebut untuk anak-anak mereka.

Bagaimanapun katanya, pihaknya akan membuat saringan ringkas dengan bertanyakan soalan asas berkaitan kepada ibu bapa sebelum akses kepada MOTS diberikan.

Dalam pada itu, Mohd Kamil turut menyeru sesiapa sahaja yang mempunyai kemahiran tertentu untuk memanfaatkan dengan memberikan semula kepada masyarakat khususnya dalam tempoh kritikal ini.

“Memberi bantuan dan sumbangan bukan terhad kepada bentuk duit dan barangan tetapi dalam pelbagai cara termasuk kemahiran dan ilmu.

“Saya tak dapat bantu melalui duit tapi saya cuba bantu melalui kemahiran yang saya miliki dengan cara ini,” katanya.

Kisah Budak Corot Skor Matematik Spm

Kisah Budak Corot Skor Matematik Spm

Mungkin sebab dilahirkan dalam persekitaran yg tidak menyokong utk cemerlang matematik menjadikan dirinya selalu memandang rendah dgn kemampuan diri sendiri.

Perjalanan corot matematiknya bermula di tingkatan satu SMK Toh Johan Trong Taiping Perak.

Elis tak minat, tak enjoy, tak pernah lulus matematik masa di tingkatan satu. Programming negatif “aku tak pandai math” yg tertanam dlm minda Elis sejak kecil menyebabkan potensi matematiknya terkunci ketat dlm diri.

Pengalaman gagal matematik sejak tingkatan satu mengukuhkan lagi programming negatif tadi sehingga menyebabkan nasib malang Elis berlarutan sehingga ke tingkatan lima. Mujurlah di awal tahun pihak sekolahnya mengadakan sebuah program motivasi “Berani Berubah” anjuran unit Kaunseling.

Tindakan berani pihak sekolah mengadakan program susulan intensif “Rawat Hati Reprogram Minda” khas buat calon Spm benar-benar memberi cahaya dan harapan baru kdp Elis dan teman-teman yg senasib.

Selepas sesi rawatan, jelas terpancar cahaya harapan baru di wajah Elis dan kawan-kawannya. Mereka mula menunjukkan perubahan aneh yg belum pernah terjadi sebelumnya. Masing-masing sudah mula percaya dgn potensi diri mereka. Potensi diri yg terkunci selama beberapa tahun sudah mula terbuka sedikit demi sedikit umpama biji benih yg baru mula mengeluarkan tunasnya.

Elis semakin rajin dan bersungguh-sungguh belajar dan mengulangkaji pelajaran matematik. Kegagalan demi kegagalan ditempuhinya utk memahami konsep asas matematik bagi setiap topik.

Memang bukan kerja mudah sebab Elis dah banyak ketinggalan terutamanya topik-topik lama masa di tingkatan satu sampai empat. Bukan mudah bagi Elis utk menghadapinya. Namun dgn Programming baru yg ditanam dlm diri Elis menjadikan dirinya seorang yg kuat dlm mempercayai potensi diri sendiri.

Elis pantang mengalah, tidak seperti sebelumnya. Walaupun terus berhadapan dgn kekeliruan, stress dan tertekan utk memahamkan topik-topik matematik, Elis tak patah semangat dan terus komited dlm berusaha.

Selepas beberapa bulan, Elis mula menunjukkan perubahan result yg luarbiasa. Daripada tak pernah lulus matematik sejak tingkatan satu, Elis berjaya cipta sejarah pertama utk dirinya. Walaupun sekadar dpt cukup-cukup makan, namun Elis semakin percaya dgn kemampuan matematiknya.

Beliau semakin teruja dan bersemangat utk terus berusaha. Benarlah kata pepatah, “jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya”

Semasa ujian percubaan SPM, prestasi matematik Elis semakin naik walaupun tidak sebaik yg diharapkan. Namun Elis bertambah ghairah dgn matematik. Semakin minat dan enjoy buat matematik. Hubungan dgn guru matematik dan rakan-rakan study grup matematik juga bertambah erat dan mesra.

Mereka sering berjumpa, bertanya dan study matematik bersama.

Dipendekkan cerita, ketika hari keputusan SPM 2018 diumumkan, Elis menangis dalam gembira kerana usaha kerasnya selama ini membuahkan hasil. Elis berjaya mengubah nasibnya drpd corot matematik dan berjaya dpt kredit matematik dlm Spm!

Dengan menggenggam erat Kredit Matematik Spm, perjalanan Elis utk melanjutkan pelajaran di peringkat yg lebih tinggi di dalam bidang yg diminati akan menjadi mudah. Semoga Elis berjaya mencapai kerjaya impiannya dan mampu terbang tinggi dalam kerjaya dan kehidupan.

Kredit:
CIKGU KAMIL
Superneuron

www.superneuron.com.my

Rahsia Pelajar Cemerlang SPM

PERHATIAN- IBUBAPA CALON SPM YG LEMAH/GAGAL MATHS TOLONG JGN GIVE UP!!!
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
Cikgu Kamil mencari 100 calon SPM yg nak Terbang Tinggi dlm kerjaya & kehidupan. Tapi sedang dibelenggu masalah LEMAH/GAGAL maths, dan nak dibantu, dibimbing dalam program khas MISI KREDIT MATHS.
90% yuran penyertaan ditaja oleh Pihak Superneuron. Peserta terpilih hanya perlu membayar baki 10% yuran komitmen sahaja.

MISI KREDIT MATH (MKM)

MKM ialah satu program khas utk bantu dan bimbing calon spm yg lemah/gagal Maths utk mendapat Kredit Maths spm.

MKM adalah program bimbingan online selama 3 bulan.
Berikut adalah aktiviti yg dibuat dalam misi ini

1. Sesi kaunseling/coaching individu melalui telefon

2. Rawat Hati dan Re-program Minda (Menggunakan Video Perisian Minda Superneuron)

3. Online Motivation (Tonton video MOTS)

4. Grand Motivation (LIVE ONLINE di fb grup khas)

5. Cabaran 40 hari rewire my brain (Workbook PMS)

6. Sesi bimbingan/follow up personal, 1 x sebulan melalui telefon

Nota penting:
Dlm misi ini pihak kami tidak mengajar subjek akademik. Kami hanya fokus kepada motivasi diri/coaching dan bimbingan

CEPAT TEKAN LINK di bawah sebelum tempat penuh

TEKAN SINI UNTUK DAFTAR SEGERA!